In een wereld waarin we volledig afhankelijk zijn geworden van de beschikbaarheid van onze bedrijfsgegevens, ben je als bedrijf genoodzaakt te allen tijde te beschikken over een uitwijk scenario op het gebied van je ICT-infrastructuur. Wat doe je bijvoorbeeld als er brand uitbreekt of je systemen platgelegd worden door een virus-uitbraak of systeemcrash?

Je kunt je niet permitteren dat kostbare gegevens verloren gaan, of dat het bedrijf enkele dagen stil komt te liggen door zo’n calamiteit. Het snel even terughalen van gegevens uit een traditionele back-up’ is met de hoeveelheid data (waarmee we in deze moderne tijd te maken hebben) vaak niet meer zo eenvoudig. De doorlooptijden worden langer en langer wat als gevolg heeft dat het in sommige gevallen dagen kan duren alvorens de gegevens en systemen weer beschikbaar zijn.

We dienen dus naar andere oplossingen te kijken, waarbij de Cloud ons de afgelopen jaren natuurlijk al enorm heeft geholpen. Echter veel van onze bedrijfsgegevens bevinden zich nog steeds op eigen systemen en hier zullen we een oplossing voor moeten vinden.

Disaster Recovery oplossing
Om bovenstaande doemscenario te voorkomen helpt KKS je bij het maken van correcte maar nog belangrijker, consistente back ups op zowel klein-als grootschalig niveau. We bieden de mogelijkheid tot het maken van zogenaamde ‘Endpoint back- ups’ (bijvoorbeeld van je eigen laptop), maar verzorgen ook complete Disaster Recovery oplossingen. Er is een groot verschil tussen het maken van een ‘eenvoudige’ back-up en een Disaster Recovery oplossing. Bij een back-up spreken we namelijk over het maken van een kopie van specifieke gegevens, zoals bijvoorbeeld je MS-Word of Excel bestand. Bij Disaster Recovery gaan we een grote stap verder. Wanneer we spreken over het Disaster Recovery programma, benadrukken we de overkoepelende technische infrastructuren waarvan we een spreekwoordelijke kopie maken. Alle systemen en de bijbehorende instellingen die draaien (binnen de ICT infrastructuur van je bedrijf) worden gerepliceerd naar een externe locatie. In ons geval is deze externe locatie één van de eigen datacenters van KKS. Op deze manier is er altijd een volledige kopie aanwezig binnen het KKS datacenter. Hierdoor heeft de klant in geval van een calamiteit toch volledige beschikbaarheid tot systemen en bedrijfsgegevens.

3Cloudz datacenter
Om deze diensten mogelijk te maken is KKS in het bezit van een eigen datacenter, die onder de controle van onze partner 3Cloudz valt. Op een beveiligde wijze verbinden we ons datacenter aan het datacenter (lees: computerruimte) van de klant. Privacy staat hierbij natuurlijk hoog in het vaandel en is een belangrijk aspect wanneer het gaat om bedrijfsgebonden gegevens. De verbinding met de klant wordt opgebouwd middels een volledig veilige Point-to-Point VPN verbinding. Ook binnen het datacenter zijn allerlei onzichtbare muren tussen de omgevingen van de verschillende klanten gecreëerd, die ervoor zorgen dat men in het bezit is van een privé beheerde omgeving.

Recent voorbeeld
Maar wat is er nu eigenlijk voor nodig om een potentiële klant bewust te maken van de risico’s en de noodzaak van de Disaster Recovery oplossing? Tom Fasen (specialist op het gebied van Cloud) verteld: ‘’Ik kan hiervoor het beste een praktijkvoorbeeld aanhalen. Zo heeft KKS een relatie die zich richt op de import van exotisch groente & fruit. Voor dit bedrijf is het van belang dat ze 24/7 online zijn. Alles wat er gebeurt achter de schermen op ICT gebied heeft effect op de schepen die onderweg zijn met kostbare en bederfelijke producten. Zij hebben de persoonlijke infrastructuur aan onze KKS-Cloud omgeving toevertrouwd, omdat men van heel dichtbij heeft meegemaakt wat de gruwelijke gevolgen kunnen zijn van een brand die een collega-bedrijf getroffen had. Destijds heeft dit collega-bedrijf veel gegevens verloren zien gaan, en daarbij zijn nabije omgeving wakker geschud. Dit gaf onze relatie aanleiding tot het inzien van de noodzaak van het hebben van een plan B. Waardoor KKS nu achter de schermen kan zorgen voor continuïteit en vertrouwen binnen het bedrijf.