Ongeveer veertig jaar geleden voorspelde het Amerikaanse Business Week een papierloos kantoor. Het gebruiksgemak van papier wordt nog te veel gewaardeerd door werknemers. Het papierloze kantoor is nog niet aan de orde en dat zal op zeer korte termijn ook niet compleet veranderen. Er zijn natuurlijk veel voordelen aan het digitaal delen van informatie, maar tot alle technologie ons hetzelfde gebruiksgemak biedt als papier, zullen we papier toch als hulpmiddel blijven gebruiken.  

Recentelijk werd er nog een onderzoek gedaan omtrent papiergebruik op kantoren. Nog geen vijfde van de bedrijven werkt ‘papierloos’ (17%). Van de medewerkers die wel eens op kantoor wat printen doet maar liefst 24% dit dagelijks en 27% blijkt zelfs meerdere keren per dag een printje uit de printer te halen. Dit blijkt uit onderzoek van een printerfabrikant. Het onderzoek is afgenomen onder 500 medewerkers van diverse Nederlandse bedrijven. Opvallend hierbij is dat de wat jongere generatie niet eens zoveel minder print dan de oudere werknemers. 52% van de 18 tot 34 jarigen geeft aan een tot vier keer per week te printen. 47% laat weten dagelijks of zelfs vaker te printen. Bij de medewerkers van 50 jaar of ouder is dit 46 en 54%.  

Ook is er gekeken naar welke afdeling het minste printpapier verbruikt. Op de eerste plaats staat hier de IT (33 procent), gevolgd door verkoop (34 procent), productie (36 procent) en marketing (37 procent). De echte grootverbruikers zijn voornamelijk te vinden bij de afdeling financiën of personeelszaken. 

Ondanks dat papier dus nog lang niet uit het bedrijfsleven zal verdwijnen, kunnen bedrijven hun printerpark vaak nog wel efficiënter gaan inrichten. Er zijn namelijk diverse frustraties als het aankomt op printergebruik.  

Met het toegewijde serviceteam van KKS zorgen wij ervoor dat je printers het altijd doen. Dankzij onze preventieve beheer service is KKS op de hoogte van je volledige printerpark. Is de toner bijna leeg of is er een onderdeel toe aan vervanging? Ons monitoringssysteem houdt alles nauwlettend in de gaten, waardoor wij tijdig een service bezoek plannen.

Benieuwd wat wij kunnen betekenen voor het optimaliseren van jullie printerpark? Neem dan contact op met Martin Beemer voor een helder printadvies.